Logopeda radzi

Mamo, tato, ćwicz ze swoim dzieckiem!

Zestawy do domowych ćwiczeń, 5- 10 minut, 1- 2 razy dziennie. Proszę wybierać po kilka ćwiczeń i powtarzać 2- 3 razy.

1. Wymawiamy na przemian głoskę u oraz i.

2. Wysyłamy 3 buziaki.

3. Oblizujemy górną i dolną wargę.

4. Oblizujemy wargi na około.

5. Myjemy i liczymy językiem zęby na górze i dole.

6. Wdech nosem, wydech ustami.

7. Robimy śmieszne miny przed lustrem.

8. Dmuchamy na lustro, żeby powstały kółka z pary.

9. Stawiamy język „na baczność” (za górnymi zębami, na wałku dziąsłowym).

10. Dotykamy językiem do ostatniego zęba na górze i dole.

11. Marudzimy (przeciągamy mmm).

12. Nakładamy górną wargę na dolną i odwrotnie.

13. Otwieramy szeroko i zamykamy buzię.

14. Naśladujemy ziewanie.

15. Masujemy zębami górną i dolną wargę.

16. Śmiejemy się głośno i cicho, naśladujemy śmiech małej dziewczynki, kobiety i starszego pana.

17. Naśladujemy przeżuwanie, ssanie cukierka, mlaskanie.

18. Wiatr (naśladujemy szum wiatru).

19. Karetka (naśladujemy karetkę i-o, a-u, i-e, a-e).

20. Kwiatki (rysujemy językiem kwiatki na „suficie” (na podniebieniu twardym).

21. Świnka, rybka, kaczka (składamy usta w ryjek świnki, rybki, kaczki).

22. Konik (naśladujemy parskanie konia i kląskanie).

23. Motor, helikopter (naśladujemy warkot motoru, helikoptera).

24. Żabka i ptaszek (robimy szeroki uśmiech jak żaba i szybko składamy wargi wąsko jak ptaszek).

25. Króliczek i miś (wciągamy policzki do środka (głodny króliczek) i wydymamy na zewnątrz (najedzony miś).

26. Winda (otwieramy szeroko buzię i poruszamy językiem jakby był windą (góra: dół i na boki).

27. Chomik (wypychanie policzków językiem).

28. Młotek (wyobrażamy sobie młotek, w który zmienia się nasz język i wbijamy „gwoździe” w dziąsła za górnymi zębami).

29. Żyrafa (wyciągamy szyję i podnosimy język do góry).

30. Piesek (naśladujemy zmęczonego psa -język na zewnątrz i głośne sapanie lub groźnego psa- pokazujemy zęby i warczymy).

31. Chory krasnoludek (kaszel z językiem na zewnątrz).

32. Śpioch ( naśladujemy chrapanie).

33. Kukułka (wymawiamy ku- ku, ku- ko, uku- oko, kuku- koko).

34. Ufoludek (naśladujemy odgłosy ufoludków- ee- uu- yy- ii- oo- aa- robiąc przy tym śmieszne miny).

35. Słonik (nakładamy górną wargę na dolną i wypuszczamy powietrze).

36. Kotek (naśladujemy picie mleczka- szybkie wysuwanie i wsuwanie języka).

37. Krówka (naśladujemy muczenie i przeciągamy u).

Jak wykorzystywać ćwiczenia na co dzień?

– dmuchajmy z dzieckiem na chrupki, płatki, makaron, liście, piórka, piłeczki, pompony ( zróbmy wyścigi), wiatraki, płomień świecy, nadmuchujmy baloniki,

– pozwólmy dziecku wąchać perfumy, szampony, przyprawy i różne inne zapachy,

– pokażmy dziecku, jak przytrzymać cukierki, pastylki, żelki przez chwilkę językiem przy podniebieniu,

– smarujmy dziecku kremem czekoladowym, dżemem, budyniem usta i pozwólmy zlizać,

– przy jedzeniu lizaka czy loda, zwracajmy uwagę, żeby dziecko lizało od dołu do góry,

– przy myciu zębów, zachęcajmy dziecko do otwierania szeroko buzi i liczenia zębów albo robienia śmiesznych min przed lustrem,

– pozwólmy dziecku na samodzielne dmuchanie na ciepłą zupę czy ogrzewanie chuchaniem rąk po spacerze,

– zachęcajmy dziecko do żucia pokarmów.

Jeśli dziecko nie chce wykonywać ćwiczeń, starajmy się je nagradzać, np. przyczepmy magnesem kartkę na lodówkę i wklejajmy tam kolorowe naklejki/ rysujmy małe znaczki-nagrody lub przygotujmy kartkę, na której będziemy rysować nagrody i połóżmy ją w widocznym dla dziecka miejscu. Uwaga, proszę nie nagradzać dziecka słodyczami! Traktujmy te ćwiczenia jako zabawę, nie mówmy: „Idziemy teraz poćwiczyć” (to może zniechęcać i odstraszać dziecko), tylko wykorzystujmy naturalne sytuacje do ćwiczeń, np. w czasie oglądania ulubionej bajki: „A pokaż mi jak robi kotek/ ptaszek/ krasnoludek”.

Ważne! Pamiętajmy o tym, żeby czytać dziecku co najmniej 20 minut dziennie, dbając o prawidłową wymowę, akcent, intonację (budujemy więź, dostarczamy prawidłowego wzorca mówienia, rozbudzamy wyobraźnię i skupiamy uwagę dziecka).

Dodatkowo: uczmy dziecko króciutkich wierszyków, rymowanek, wyliczanek.

Logopeda z nami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *